Pieter de Molijn landschapOp zestienjarige leeftijd gaat Ter Borch naar Haarlem. Een stad waar zich op dat moment veel (bekende) schilders bevinden.

De stad Haarlem heeft een grote aantrekkingskracht op schilders. Oorzaak hiervan is onder meer dat eind 16e eeuw de Spanjaarden de zuidelijke Nederlanden bedreigen, waardoor schilders naar het noorden verhuizen.

De vader van Ter Borch is al eerder leerling van Pieter de Molijn. Ook zijn zoon komt in het atelier van De Molijn terecht. De Molijn maakt vooral landschapsschilderijen. In het schilderij hier links voegt een andere schilder later figuren toe, maar die worden bij een restauratie weer verwijderd.

Strandgezicht2 CustomBij veel kunstwerken bestaat discussie over wie het gemaakt heeft. Zo ook over de tekeningen, die nu in het Rijksmuseum aanwezig zijn, uit de periode dat Ter Borch in het atelier van Pieter de Molijn in Haarlem werkt. De tekeningen zijn gesigneerd met de naam van Molijn. Er bestaat echter grote onzekerheid over de signering. Er zijn voorbeelden van tekeningen waar de signering is overschreven of aangevuld. Duidelijke handschriften van Ter Borch ontbreken, zodat een vergelijking niet mogelijk is om aan te tonen of hij zelf heeft gesigneerd.
Uit onderzoek komen argumenten naar voren om te vermoeden dat de tekeningen zijn gemaakt door Ter Borch:

  • Molijn schildert in die periode met veel detail. De tekeningen hebben met name in de figuren een meer sierlijk, met grovere lijnen getekend, uiterlijk;
  • In de tekeningen komen zigzag penseelstreken voor, die Ter Borch later in een schilderij ook toepast.

 

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren